هیدروسفالی چیست؟

بررسی علائم بیماری هیدروسفالی بیماری هیدروسفالی مربوط به آسیب در جمجمه و مغز است، این بیماری از دو کلمه هیدرو به معنی آب و سفال به معنی جمجمه تشکیل شده و به معنی تجمع آب در داخل جمجمه است. هیدروسفالی از جمله بیماری‌ هایی است که می‌ تواند برای افراد در سنین مختلف اتفاق بیفتد، […]

بررسی علائم بیماری هیدروسفالی

هیدروسفالی از جمله بیماری‌ هایی است که می‌ تواند برای افراد در سنین مختلف اتفاق بیفتد، اما احتمال ایجاد این عارضه برای نوزادان و افرادی که از سنین ۶۰ سالگی عبور کرده‌ اند بیش از دیگران خواهد بود.

برای کودکان ممکن است از هر هزار نفر دو کودک به بیماری هیدروسفالی مبتلا شود و اما برای بزرگسالان اختلالات عصبی، سکته مغزی و بیماری‌ های مشابه از مهمترین عوامل موثر بر ایجاد این عارضه خواهند بود.

علائم بیماری هیدروسفالی اغلب برای تمامی بیماران یکسان است اما مهم است بدانید که افراد در گروه‌ های سنی مختلف حالت متفاوتی را تجربه می‌ کنند که در ادامه مطلب مهمترین آنها را برایتان شرح خواهیم داد.

اگر نوزادان با بیماری هیدروسفالی مواجه باشند عموماً اندازه سر بزرگ تر میشود و تورم در نقاط نرم سر را به وضوح مشاهده خواهید کرد، نوزادان مبتلا به هیدروسفالی به مرور زمان انحراف در چشم را تجربه کرده و چشم به سمت پایین کشیده میشود، همچنین حالاتی همچون تحریک پذیری، تشنج، خواب آلودگی زیاد و رگ‌ های برجسته در پوست سر به راحتی قابل مشاهده است.

به یاد داشته باشید که کودکان مبتلا به هیدروسفالی با گریه‌ های شدید مواجه شده و به دلیل ضعف در تغذیه مشکلاتی از جمله قدرت عضلانی کمی خواهند داشت، افزایش سایر دور سر برای نوزادان امر کاملاً غیر طبیعی است به همین دلیل است که ابعاد سر و روند رشد آنها باید در فواصل زمانی مشخص بررسی شود.

اما مسئله دیگری که باید بدانید این است که این حالات برای بزرگسالان کمی متفاوت اتفاق می‌ افتد، زمانی که کودکان نوپا یا نوجوانان به بیماری هیدروسفالی مبتلا میشوند سردرد شدید، تهوع و استفراغ با آنها همراه است و ممکن است با گریه‌ های کوتاه و جیغ مانند حال نامناسب خود را بروز دهند، این افراد معمولاً هنگام خوابیدن و بیدار شدن مشکلات زیادی داشته و با اسپاسم‌ های عضلانی مواجه هستند.

اختلال در راه رفتن و از بین رفتن تعادل بدن در کنار روند رشد بسیار کند از دیگر علائم بیماری هیدروسفالی خواهد بود، اما حالات دیگر مانند اشتهای ضعیف، مشکل در قلب، بی‌ اختیاری ادراری و عدم توانایی در یادگیری و تمرکز برای این افراد از نشانه‌ های شایع هیدروسفالی خواهد بود.

اگر کودکان یا نوجوانان به بیماری هیدروسفالی مبتلا باشند تغییرات شخصیتی را به وضوح مشاهده کرده و دید بسیار نامناسبی خواهند داشت که حالت تاری یا دوبینی دارند، زمانی که افراد بزرگسال با بیماری هیدروسفالی مواجه میشوند مشکلاتی را در عملکرد حافظه تجربه کرده و البته در راه رفتن و حفظ تعادل بدن با مشکل مواجه میشوند.

این افراد به مرور زمان مشکلات مثانه را تجربه کرده و اختلال در مهارت‌ های شناختی آنها پدیدار می‌ گردد.

در کنار تمامی موارد گفته شده تهوع و استفراغ و سردردهای شدید و مزمن برای این بیماران کاملاً طبیعی است و به مرور زمان بی‌ حالی شدید و حتی زوال عقل خفیف برای آنها رخ می‌ دهد.

تشخیص بیماری هیدروسفالی

با وجود روش‌ های کاربردی و کم خطا برای تشخیص سایر بیماری‌ ها، بررسی و شناسایی آسیب‌ های ناشی از بیماری هیدروسفالی کار چندان سختی نخواهد بود، اگر متخصصان متوجه شوند که بیماران با علائم این عارضه مواجه هستند با استفاده از اسکن توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن می‌ توانند تصاویری دقیق را از مغز دریافت کرده و به تشخیص دقیق پزشک کمک می‌ کند.

اما روش دیگر برای تشخیص این عارضه ام آر آی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی می‌ باشد، به این واسطه متخصصان می‌ توانند با کمترین میزان عوارض و بدون خطر عملکرد مغز و وضعیت آن را بررسی کرده و آسیب‌ های کوچک و بزرگ حتی در بخش‌ های پنهان مغز به این واسطه مشخص میشود.

مطالعه بیشتر:  شایع ترین بیماری های ستون فقرات

روش دیگر و البته تخصصی برای ارزیابی بیماری هیدروسفالی مانیتورینگ فشار داخل جمجمه است،  همچنین سیسترنوگرافی ایزوتوپی روشی دیگر برای تشخیص دقیق بیماری هیدروسفالی خواهد بود.

متخصصان با توجه به نیاز خود و امکاناتی که در اختیار دارند از سایر روش‌ های تشخیصی استفاده کرده و سعی دارند هر چه سریع‌ تر و پیش از گسترش بیماری این عارضه را بررسی کنند و مطابق با وضعیت بیماران بهترین روش درمانی را در پیش می‌ گیرند.

عوامل موثر بر ایجاد بیماری هیدروسفالی

بسیاری از کسانی که با عوارض و خطرات بیماری هیدروسفالی آشنا میشوند سعی دارند با راهکارهای ساده از ایجاد این عارضه جلوگیری نمایند.

مهم است که عوامل موثر بر ایجاد این آسیب را شناخته تا دقیق‌ تر و با آگاهی بیشتر بتوانید از سلامت خود مراقبت کنید.

از مهمترین دلایل ایجاد بیماری هیدروسفالی در نوزادان می‌ توان به رشد ناکامل نخاع اشاره کرد، همچنین عفونت در دوران بارداری به چنین آسیبی ختم شده و جنین بیش از هر زمان دیگری در معرض این بیماری قرار می‌ گیرد.

اما هیدروسفالی می‌ تواند از عوارض نارس بودن نوزادان باشد، اگر نوزادان زودتر از موعد و در زمان نامناسب متولد شوند شانس ابتلا به هیدروسفالی را بیش از دیگر کودکان خواهند داشت.

همواره مهم است بدانید که سکته مغزی و هرگونه آسیب دیدگی مغزی که منجر به خونریزی در مغز شود عاملی جدی برای هیدروسفالی خواهد بود، اما متخصصان عفونت در مغز و حتی تومورهای مغزی را از مهمترین دلایل ایجاد هیدروسفالی دانسته و معتقدند که این موارد به تنهایی می‌ توانند بر گسترش و بروز این بیماری موثر باشند.

مطالعه بیشتر:  میگرن چیست؟ انواع سردردهای میگرنی

درمان هیدروسفالی

به محض تشخیص بیماری هیدروسفالی متخصصان روش‌ های موثر برای کنترل و درمان این بیماری را در پیش می‌ گیرند، به یاد داشته باشید که اگر درمان این آسیب به موقع و در زمان مناسب انجام شود تا حد زیادی می‌ توان از آسیب‌ های مغزی و اختلالات شدید جلوگیری کرد.

اگر هیدروسفالی در حد خفیف و جزئی اتفاق افتاده باشد متخصصان منشا آسیب را پیدا کرده و با رفع عوارض پیش آمده با استفاده از انواع دارو می‌ توانند اختلال موجود را تحت کنترل درآورند.

به خاطر داشته باشید که دارو درمانی برای همه بیماران نتایج مناسبی ندارد و در مواردی نیاز است که افراد تحت جراحی قرار گرفته و متخصصان می‌ توانند بخش‌ های آسیب دیده را ترمیم کنند، عموماً جراحی که برای بهبود هیدروسفالی انجام میشود به صورت آندوسکوپی بوده و متخصصان با ایجاد یک حفره در مغز می‌ توانند به بطن مغزی وارد شده و مایع اضافه را خارج می‌ کنند.

عوارض جراحی هیدروسفالی

قطعاً متخصصان از روش‌ های درمانی ایمن و کاربردی برای بهبود آسیب‌ هایی همچون هیدروسفالی استفاده می‌ کنند، اما اگر نیاز است که بیماران تحت جراحی قرار بگیرند ممکن است عوارض این روش درمانی را متحمل شوند، اما به یاد داشته باشید که عموماً جراحی هیدروسفالی به روش آندوسکوپی انجام میشود و کمترین میزان خطر و عوارض را در پی دارد.

اما ممکن است در مواردی افراد با خونریزی یا عفونت مواجه شده و این مسئله می‌ تواند تا حد زیادی سلامت فرد را به خطر بیندازد، اما گاهی انجام این جراحی برای بیماران کاملاً الزامی است و بهتر است که این عمل را تحت نظر متخصصانی انجام دهید که در این زمینه مهارت کافی داشته و برای بستری شدن مراکز درمانی، بیمارستان‌ ها و کلینیک‌ های برتر و مجهز را انتخاب کنید.

متخصصان می‌ توانند در طی جراحی بدون اختلال و ریسک مشکل پیش آمده را رفع کرده و تا حد ممکن تلاش می‌ کنند به بخش‌ های مجاور آسیب وارد نشود.