عمل بسته دیسک کمر

جراحی بسته دیسک کمر دیسک کمر از آن دسته آسیب‌ هایی است که ممکن است افراد در سنین مختلف تجربه کنند، این عارضه در سنین میانسالی کاملاً شایع است اما افراد جوان‌ تر ممکن است در پی انجام فعالیت‌ های نامناسب آسیب دیدگی دیسک ها را تجربه کرده و به مرور زمان دردی که در […]

جراحی بسته دیسک کمر

دیسک کمر از آن دسته آسیب‌ هایی است که ممکن است افراد در سنین مختلف تجربه کنند، این عارضه در سنین میانسالی کاملاً شایع است اما افراد جوان‌ تر ممکن است در پی انجام فعالیت‌ های نامناسب آسیب دیدگی دیسک ها را تجربه کرده و به مرور زمان دردی که در ناحیه کمر ایجاد میشود منجر به محدودیت‌ های حرکتی فراوان شده و نیاز به درمان دارد.

آخرین راهی که برای درمان مشکلات دیسک انجام میشود جراحی دیسک کمر است، اما متخصصان مطابق با وضعیت بیماران و شدت آسیب جراحی را به صورت باز یا بسته انجام می‌ دهند.

جراحی بسته دیسک کمر برای بیمارانی مناسب است که آسیب دیدگی‌ های محدودتری داشته و متخصصان به این واسطه می‌ توانند با کمترین آسیب و جراحات این جراحی درمانی را انجام دهند و نتایج بسیار خوبی از این روش درمانی حاصل می‌ گردد.

دیسک‌ ها بالشتک‌ های نرم و منعطفی هستند که در بین استخوان‌ های ستون فقرات قرار می‌ گیرند، اما زمانی که این دیسک‌ ها تحت فشار قرار می‌ گیرند یا ملتهب میشوند ممکن است باعث بیرون زدگی شده و فشار مضاعف را به نخاع وارد می‌ کنند.

دیسک کمر به تنهایی باعث ایجاد درد در این محدوده نمیشود مگر آنکه عصب کمر تحت فشار قرار گرفته که ناحیه کمر و پاها با درد و محدودیت حرکتی مواجه میشوند.

زمانی که آسیب دیدگی دیسک در همین حد باشد متخصصان با جراحی بسته می‌ توانند اصلاحاتی را بر محدوده آسیب دیده انجام دهند، اما اگر هنگام راه رفتن و انجام فعالیت‌ های روزمره درد شدیدی را متحمل میشوید باید به پزشک مراجعه کرده و متخصصان اقدامات درمانی از جمله جراحی بسته را مناسب و کاربردی می‌ دانند.

از طرف دیگر اگر دیسک کمر باعث بی‌ حسی یا ضعف در پاها میشود می‌ توانید با این نوع جراحی اختلال پیش آمده را برطرف نمایید، همچنین اگر متخصصان عملکرد نامناسب روده و مثانه را نشات گرفته از دیسک کمر بدانند می‌ توانند در کنار دارو درمانی و انجام فیزیوتراپی جراحی بسته کمر را انجام داده و نتایج بسیار خوب حاصل می‌ گردد.

مزایای عمل بسته کمر

اگر متخصصان مطابق با آسیب پیش آمده در ستون فقرات و دیسک ها جراحی بسته را مناسب بدانند قطعاً مزایای بسیار زیادی را در پی داشته و می‌ توانید نتایج خوبی از این شیوه درمانی به دست آورید.

جراحی بسته کمر با تجهیزات خاصی انجام میشود که به دلیل ظرافت بیشتر نیازی به برش‌ های محدود خواهد داشت و نهایتاً برشی در حد دو سانت بر بدن بیمار اعمال می‌ گردد، ضمن انجام جراحی بسته متخصصان عملکرد بهتر و دقیق‌ تری خواهند داشت ضمن آنکه بافت‌ ها آسیب کمتری دیده و خونریزی برای بیمار به حداقل می‌ رسد.

اما از آنجایی که این برش‌ ها بسیار کوچک هستند شانس ابتلا به عفونت را کمتر کرده و بیماران بعد از عمل درد زیادی را متحمل نمیشوند و قطعا روند بهبود زخم‌ های کوچک آسان‌ تر و سریع‌ تر سپری میشود و عموماً جای زخم یا اسکار باقی نمی‌ ماند.

تمامی کسانی که عمل دیسک کمر را به صورت بسته انجام داده‌ اند پس از انجام این شیوه درمانی به دلیل درد کمتر و التهابات محدودتر نیاز به مقادیر محدودی از داروهای مسکن خواهند داشت عموماً این جراحی با بی‌ حسی موضعی انجام میشود و بیماران واکنش منفی ناشی از بیهوشی را نخواهند داشت.

معایب شایع جراحی دیسک کمر به روش بسته

زمانی که متخصصان جراحی را آخرین راه برای درمان آسیب‌ های جسمانی می‌ دانند ممکن است در کنار اجرای این شیوه درمانی باز هم افراد عوارض کوتاه مدت را متحمل شوند، از شایع‌ ترین مشکلاتی که پس از جراحی دیسک کمر به روش بسته ایجاد میشود می‌ توان به عفونت در محل زخم‌ ها اشاره کرد، البته احتمال آسیب رسیدن به اعصاب و عروق خونی وجود دارد به همین دلیل است که این عمل باید با تجهیزات پیشرفته انجام شده و متخصصان در این زمینه مهارت و آگاهی کافی داشته باشند.

مطالعه بیشتر:  زمان ریکاوری جراحی فیوژن ستون فقرات

در موارد نادر ممکن است بعد از انجام جراحی دیسک کمر به روش بسته افراد نشت مایع نخاعی را تجربه کنند، البته احتمال خونریزی و لخته شدن خون نیز در موارد محدود وجود دارد اما غیر ممکن نخواهد بود.

از طرفی اگر بیماران از داروی بیهوشی استفاده کنند ممکن است بدن واکنشات منفی به این مواد نشان داده و سبب بروز آلرژیک میشود.

اما به خاطر داشته باشید که تمامی این معایب زمانی پدیدار میشود که متخصصان و حتی بیماران پس از جراحی مراقبت‌ های لازمه را انجام ندهند، هرگونه کوتاهی در این زمینه عوارضی در پی دارد، اما با حساسیت و مراقبت بیشتر می‌ توان از این آسیب‌ ها جلوگیری نمایید.

اقدامات قبل از عمل دیسک کمر

اگر آسیب دیدگی دیسک‌ ها آنقدر شدید باشد که متخصصان تنها راه درمان را جراحی بدانند از افراد می‌ خواهند که چندین نکته را به درستی رعایت کرده تا این شیوه درمانی به درستی پیش رود.

قبل از هر چیز جراحان با افراد یک جلسه مشاوره برگزار کرده تا تمامی مراحل درمان را به آنها گوشزد کنند و البته مراقبت‌ های بعد از عمل را به افراد خواهند گفت.

متخصصان قبل از عمل آزمایشات و تصویربرداری‌ های دقیق را انجام داده تا محل آسیب دیده به طور دقیق مشخص شود، این فرایند به واسطه اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی یا الکترومیوگرافی انجام میشود.

حدوداً دو هفته قبل از جراحی نباید از انواع داروهای رقیق کننده خون و سیگار استفاده کنید زیر روند بهبود را کندتر کرده و احتمال خونریزی حین جراحی و بعد از آن وجود دارد.

متخصصان توصیه می‌ کنند که برای جراحی دیسک کمر حتماً به صورت ناشتا به مراکز درمانی مراجعه کنید و از شب قبل نباید از هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی استفاده کنید.

مطالعه بیشتر:  علت درد در پایین کمر و دنبالچه چیست؟

مراقبت ‌های بعد از جراحی دیسک کمر

زمانی که جراحی دیسک کمر به روش بسته انجام میشود متخصصان نکات مهم را به بیماران یادآور شده تا در طی دوره نقاهت با مراقبت بیشتر از سلامت خود روند بهبود را به درستی سپری کنند و نتایج خوبی از جراحی حاصل می‌ گردد.

مهم است که در چند هفته بعد از جراحی به هیچ عنوان برای بلند کردن اجسام سنگین اقدام نکنید مهم است که حتی فعالیت‌ های روزانه را با احتیاط بیشتر انجام داده و از نشستن‌ های طولانی مدت و خوابیدن در پوزیشن نامناسب خودداری کنید.

بعد از جراحی دیسک کمر خم شدن برای افراد مناسب نیست و بهتر است که از کشش بیش از حد بدن خودداری کرده و برای انجام هرگونه فعالیت از دیگران کمک بگیرند، بهتر است که روند راه رفتن را کمی اصلاح کرده و از بالا رفتن پله‌ ها و پیاده روی در سطح شیبدار خودداری کنید.

نکات پایانی

اگر شرایط برای جراحی دیسک کمر مهیا باشد متخصصان قطعاً روش بسته را انتخاب می‌ کنند جراحی بسته کمر با کمترین میزان عوارض همراه است و درد بسیار محدودی را در پی دارد اما به خاطر داشته باشید که بعد از جراحی کمی بی‌حسی در پاها طبیعی است و این عارضه تنها به دلیل ملتهب شدن و تورم در ستون فقرات و اعصاب مجاور آن است و به مرور زمان رفع می‌شود.

به یاد داشته باشید که بعد از جراحی دیسک کمر حتماً در موقعیت ‌های مناسب نشسته و یا استراحت کنید برای خوابیدن نباید به هیچ عنوان بر روی شکم قرار بگیرید و مهم است که مدت زمان استراحت را کمی افزایش داده تا دوره نقاهت به سلامت سپری شود.

به طور کلی متخصصان اگر از عمل دیسک کمر راضی باشند حدوداً ۲ تا ۴ هفته زمان نیاز است تا افراد به روال طبیعی بازگردند اما به خاطر داشته باشید حتی بعد از این مدت انجام هرگونه فعالیت ‌های ورزشی و بلند کردن اجسام ممنوع است و مهم است که انجام سایر فعالیت‌ ها را تحت نظر پزشک آغاز کرده و چکاپ‌ ها را مرتباً و در فواصل زمانی مشخص انجام دهید.