شایع ترین علائم تومور مغزی
علائم تومور مغزی

شایع‌ ترین علائم تومور مغزی یکی از بیماری‌ های جدی و البته خطرناک که ممکن است سلامت افراد را تهدید کند تومورهای مغزی می‌ باشد. گاهاً از نوع خوشخیم یا بدخیم آن در بخش‌ های مختلف مغز شروع به رشد کرده و تکثیر می شوند. اما این بیماری هم مانند دیگر آسیب‌ های جسمانی علائمی […]

شایع‌ ترین علائم تومور مغزی

اما این بیماری هم مانند دیگر آسیب‌ های جسمانی علائمی دارد که از شایع‌ ترین آنها باید به سردردهای شدید اشاره کرد.

رشد غیر طبیعی سلول‌ های سرطانی به بخش‌ های مجاور فشار وارد می‌ کند و همین مسئله باعث ایجاد سردردهای شدید میشود به گونه‌ ای که حتی مصرف انواع مسکن کارساز نبوده و افراد به واسطه بروز این سردردها تنش و حال نامساعدی را تجربه می‌ کنند.

اما از دیگر علائم و نشانه‌ های شایع تومورهای مغزی باید به صرع و تشنج اشاره کرد.

هر چقدر این آسیب وسعت بیشتری داشته باشد اختلالات مغزی بیشتری پدیدار شده که از مهمترین آنها باید به تشنج اشاره کرد.

اما از دیگر نشانه‌ ها و علائم تومور مغزی باید به استفراغ مداوم و حالت خواب آلودگی اشاره کرد.

این افراد همواره احساس خستگی بسیار زیادی داشته و با خواب آلودگی زیادی که دارند نمی‌ توانند روال طبیعی زندگی خود را پیش ببرند.

ناگفته نماند که حس استفراغ و حالت تهوع مانع جدی برای تغذیه مناسب افراد میشود و همین مسئله باعث میشود که فرد خیلی زود و در مدت زمان کوتاهی دچار ضعف‌ های جسمانی شده و حتی در انجام فعالیت‌ های شخصی خود ناتوان میشود.

اینکه تومورها در کدام قسمت از مغز تکثیر شوند آسیب‌ های مختلفی در پی دارند، اغلب کسانی که تومورهای مغزی را تجربه می‌ کنند مشکلات زیادی را در بینایی و گفتار تجربه کرده و این عارضه در صورت عدم درمان تشدید میشود.

معمولا دردی که در پی این عارضه به وجود می‌ آید در قسمت‌ های پشتی سر بیشتر است و به گونه‌ ای است که حتی فرد هنگام خوابیدن سردرد بسیار زیادی را متحمل شده و این مسئله بر کیفیت خواب افراد نیز اثرگذار است.

مطالعه بیشتر:  سندروم مویا مویا (moyamoya) چیست؟

اما اگر تومورها از نوع پیشرونده باشند ممکن است فرد سلامت و عملکرد یک سمت از بدن را به طور کامل از دست بدهد به گونه‌ ای که ضعف شدید و یا فلج شدن اتفاق افتاده و این مسئله نه تنها بر جسم افراد بلکه بر روان و روحیه آنها تاثیرات منفی دارد.

به واسطه بروز تومورهای مغزی تغییرات ذهنی و یا رفتاری نیز در این بیماران پدیدار میشود و حتی ممکن است فرد مشکلاتی را در حافظه تجربه کند.

عوامل موثر بر ایجاد تومورهای مغزی

تحقیقات نشان می‌ دهد که حدود ۵ الی ۱۰ درصد از تومورهای سرطانی ارثی هستند و این عامل ژنتیکی ممکن است در نسل‌ های بعدی نیز پدیدار شده و این بیماری خطرناک را به وجود می‌ آورد.

اما متخصصان بر این باورند که سن یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر ابتلا به تومورهای مغزی می‌ باشد.

هر چقدر که سن افراد بالاتر می‌ رود در معرض چنین بیماری‌ هایی قرار خواهند گرفت.

اما ممکن است نژاد افراد نیز بر بروز این بیماری موثر باشد، به عنوان مثال افرادی که پوست سفید رنگی دارند بیش از افراد سیاه پوست به چنین عارضه‌ ای مبتلا میشوند و بدنی ضعیف‌ تر نسبت به این نوع آسیب‌ های جسمانی دارند.

اما گذشته از این موارد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یکی دیگر از عوامل موثر بر ایجاد سرطان است.

برخی از انواع مواد مانند حشره کش‌ ها و یا سموم گیاهی می‌ توانند بر ایجاد این عارضه اثرگذار باشند به همین دلیل توصیه میشود.

افرادی که با این مواد سروکار دارند حتماً از پوششی مناسب و ایمن استفاده کرده تا مبادا به مرور زمان این اختلالات در بدن آنها پدیدار شود.

مطالعه بیشتر:  آرتروز ستون فقرات چیست؟

یکی دیگر از عوامل موثر بر ایجاد آسیب‌ های سلولی و پدیدار شدن تومورهای بدخیم و خوش خیم قرار گرفتن در معرض تشعشعات است.

برخی افراد به واسطه شغلی که انجام می‌ دهند و یا در پی انجام پرتو درمانی ممکن است روند رشد سلول‌ های سرطانی در بخش های حساس بدن مانند مغز را تجربه کنند.

با این حال تمامی موارد گفته شده بر بروز این آسیب موثر هستند اما افراد می‌ توانند با مراقبت بیشتر از خود خطر ابتلا به سرطان‌ های مغزی را تا حد چشمگیری کاهش دهند.

عوارض تومورهای مغزی

پس از ابتلا به تومورهای مغزی افراد حالات نامناسبی را در بدن تجربه می‌ کنند که بر عملکرد طبیعی بدن اثرات منفی داشته و حتی ممکن است زندگی فرد را مختل کنند.

از مهمترین آسیب‌ هایی که در پی ابتلا به تومور مغزی ایجاد میشود می‌ توان به تار شدن دید یا دوبینی اشاره کرد.

این افراد حتی در صورت استفاده از عینک‌ ها و لنزهای طبیعی دید مناسبی نخواهند داشت و حتی ممکن است به مرور زمان ضعیف شدن و یا فلج شدن بخش‌ های مختلف صورت را تجربه کنند.

گاها مشاهده میشود که در صورت بزرگتر شدن و رشد زیاد تومورها افراد حافظه خود را از دست داده و حتی هنگام حرکت تلو تلو می‌ خورند و نمی‌ توانند تعادل خود را به خوبی حفظ کنند.

اینکه در پی ابتلا به تومورهای مغزی افراد حس چشایی و یا بویایی خود را از دست بدهند کاملاً طبیعی است.

در مواردی افراد در شنوایی نیز دچار مشکل شده و نمی‌ توانند صوت آرام و ملایم را به درستی تشخیص دهند، حتی ممکن است افراد هوشیاری خود را به طور ناگهانی از دست بدهند.

اما از عوارض شایع تومورهای مغزی که کمتر کسی به آن توجه می‌ کند می‌ توان به نامساوی بودن ابعاد و اندازه پلک‌ ها اشاره کرد.

مطالعه بیشتر:  آب درمانی برای پارگی دیسک کمر

گاهاً یک چشم از دیگری کمی افتاده‌ تر به نظر می‌ رسد و حتی مشاهده میشود که برخی از افراد مشکلاتی را در بلع تجربه می‌ کنند.

گاهی اوقات محل قرار گرفتن تومورها آنقدر حساس است که ممکن است عملکرد طبیعی بدن را مختل کند.

گاهی افراد عملکرد طبیعی مثانه را از دست داده و حتی لرزش شدید دست‌ ها برای آنها بسیار سخت و نگران کننده است.

این افراد مور مور شدن بخش‌ های مختلف بدن به ویژه یک سمت را تجربه کرده و حتی در ادا کردن حروف هم ناتوان میشوند.

تشخیص و درمان تومورهای مغزی

ساده‌ ترین و البته کاربردی‌ ترین روش برای تشخیص تومورهای مغزی انجام ام آر آی سر است.

متخصصان به واسطه این تصویربرداری می‌ توانند ساختار مغز را بررسی کرده و اگر توموری در این محدوده وجود داشته باشد خیلی زود نمایان می‌گردد.

یکی دیگر از روش‌ های تشخیصی برای بررسی تومورهای احتمالی انجام آنژیوگرافی می‌ باشد.

متخصصان از طریق کشاله ران یک کاتتر را به رگ‌ های خونی مغز انتقال داده تا وضعیت خونرسانی به تومور را ارزیابی کنند.

حتی در این صورت متخصصان می‌ توانند تشخیص دهند که ابعاد و نوع تومور در چه حدی است و می‌ توانند دقیق‌ تر روند درمان را آغاز نمایند.

متخصصان می‌ توانند با استفاده از اشعه ایکس بخش‌ های مختلف مغز را ارزیابی کنند.

حتی در صورت نیاز می‌ توانند با انجام بیوپسی وضعیت بیماران را بررسی نمایند.

اما برای درمان تومورهای مغزی متخصصان ابتدا دارو درمانی را انجام داده و اگر این فرایند تاثیر مناسبی نداشت با انجام جراحی تومور را از محدوده مورد نظر خارج می‌ کنند و پس از آن با انجام شیمی درمانی پرتو درمانی و سایر روش‌ های درمانی فشرده سعی در پاکسازی مغز از این سلول‌ های غیر طبیعی دارند.

اینکه متخصصان برای درمان تومورهای مغزی از چه روشی استفاده کنند بستگی به نوع تومور، اندازه و محل قرارگیری آن دارد البته وضعیت جسمانی بیمار نیز تعیین کننده نوع درمان خواهد بود.