سندروم مویا مویا (moyamoya) چیست؟

سندروم مویا مویا چیست؟ سندروم مویا مویا یک اختلال پیشرونده است که عموماً سلامت و عملکرد طبیعی رگ‌ های خونی مغز را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. از مهمترین نشانه‌ های سندروم مویا مویا باید به باریک‌ تر شدن و یا بسته شدن شریان کاروتید در داخل جمجمه اشاره کرد. رگ‌ های خونی مویا مویا […]

سندروم مویا مویا چیست؟

رگ‌ های خونی مویا مویا در پایه مغز قرار گرفته که عموماً وظیفه خونرسانی به بخش‌ های مختلف را بر عهده دارند، اما زمانی که خون ناکافی به همراه اکسیژن محدود به مغز می‌ رسد عملکرد طبیعی این عروق مختل شده و بیماری مویا مویا اتفاق می‌ افتد.

افرادی که با سندروم مویا مویا مواجه هستند بیش از دیگران در معرض سکته مغزی قرار گرفته و احتمال فلج شدن صورت، دست‌ ها، پاها و همچنین از بین رفتن تکلم نیز وجود دارد، این افراد به مرور زمان نقص در عملکرد سیستم عصبی را تجربه کرده و حتی در گفتار نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

مهمترین علائم سندروم مویا مویا را به همراه روش‌ های درمانی این عارضه در ادامه مطلب برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید تا در مورد این بیماری پنهان اما خطرناک اطلاعات بیشتری کسب کرده و با افزایش آگاهی می‌ توانید سریع‌ تر برای درمان و کنترل این آسیب اقدام نمایید.

علت و علائم بیماری مویا مویا

سندروم مویا مویا یک بیماری ناشناخته است که عموماً کودکان با این عارضه مواجه خواهند شد، اما متخصصان مهمترین علت پدیدار شدن این سندروم را که یک بیماری غیر التهابی است به طور قطعی اعلام نکرده و تنها به پیشرفت بیماری و عوارض ناشی از آن توجه می‌ کنند.

از آنجایی که علت اصلی این بیماری مشخص نیست متخصصان سعی دارند سطح شناخت و آگاهی خود را نسبت به این عارضه افزایش داده تا بتوانند پیش از گسترش آسیب برای درمان‌ های کاربردی اقدام کنند.

مطالعه بیشتر:  سندروم تونل کارپال(گرفتگی مچ دست)

اما متخصصان بر این باورند که اختلالات ژنتیکی می‌ تواند در پدیدار شدن این عارضه اثرگذار باشد، با این حال متخصصان سایر بیماری‌ های زمینه‌ ای از جمله عفونت‌ های مربوط به سیستم عصبی، بیماری سلول داسی شکل و سندروم دان را بر ابتلا به این عارضه اثرگذار می‌ دانند.

اما اگر مایل به دانستن علائم بیماری مویامویا هستید باید بدانید که این اختلال عموماً با سایر بیماری‌ ها همراه است که از مهمترین آنها باید به سندروم دان و بیماری‌ های قلبی مادرزادی اشاره کرد، البته افراد مبتلا به این عارضه با بیماری منژیت نیز مواجه خواهند شد.

سندروم مویامویا با علائمی همچون سردردهای شدید، تشنج و ضعف و بی‌ حسی و یا فلج شدن صورت نمایان میشود.

حتی ممکن است افراد عملکرد طبیعی یک سمت از بدن را از دست داده و به مرور زمان اختلالات بینایی رخ می‌ دهد.

تمامی کسانی که به سندروم مویا مویا مبتلا میشوند حرکات غیر ارادی بدن را تجربه کرده و عملکرد طبیعی بدن را از دست می‌ دهند.

راه‌ های تشخیص سندروم مویامویا

زمانی که با علائم بیماری مویامویا به پزشک مراجعه می‌ کنید متخصصان علاوه بر معاینات جسمانی از سایر روش‌ های تشخیصی نیز استفاده می‌ کنند، اما در قدم اول پزشک سابقه خانوادگی افراد را بررسی کرده و علائم بیماری را دقیق‌ تر ارزیابی خواهند کرد.

در پی انجام معاینات فیزیکی پزشک تا حدودی متوجه حضور سندروم مویا مویا میشود، اما انجام چندین آزمایش تخصصی‌ تر را برای تشخیص بدون خطا الزامی می‌ دانند.

اولین و مهمترین روش برای تشخیص سندروم مویامویا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی است که اصطلاحا به آن ام آر آی نیز گفته میشود، در فرایند انجام ام آر آی متخصصان از امواج رادیویی استفاده می‌ کنند، پزشک مایع خاصی را به رگ‌ های خونی تزریق کرده تا شریان‌ ها و رگ‌ ها را با دقت بیشتر مشاهده کنند و البته گردش خون نیز به این واسطه در تصویربرداری مشخص خواهد بود، با این روش متخصصان میزان خونی که از عروق عبور می‌ کند را اندازه‌ گیری کرده و اگر از حد نرمال کمتر یا بیشتر باشد علت آسیب را بررسی خواهند کرد.

مطالعه بیشتر:  کرانیوسینوستوز چیست؟

روش دیگر برای ارزیابی سندروم مویامویا اسکن توموگرافی کامپیوتری است، سیتی اسکن تصاویر دقیقی از مغز را در اختیار پزشک قرار داده که البته رگ‌ های خونی و جریان خون در شریان‌ ها به صورت برجسته مشخص خواهد شد.

اگر بعد از انجام سایر روش‌ های گفته شده متخصصان موارد مشکوکی را مشاهده کنند با آنژیوگرام مغز می‌ توانند بخش‌ های آسیب دیده را دقیق‌ تر ارزیابی نمایند، برای انجام آنژیوگرام مغز متخصصان یک کاتتر را درون رگ‌ های خونی هدایت کرده و سعی دارند با تصویربرداری به واسطه اشعه ایکس تصاویر دقیق و جزئی را دریافت نمایند.

ناگفته نماند که سونوگرافی ترانس کرانیال دالپر هم روش تشخیصی دیگری است که برای به دست آوردن تصاویر دقیق از امواج صوتی استفاده میشود، در چنین مواقعی سایر روش‌ ها از جمله الکتروانسفالوگرام و توموگرافی انتشار پوزیترون کاربرد شایانی دارد.

اینکه کدام روش برای تشخیص سندروم مویا مویا استفاده شود به تشخیص پزشک بوده و متخصصان سعی دارند با عملکرد دقیق تشخیصی صحیح داشته باشند.

درمان سندروم مویا مویا

سندروم مویامویا از آن دسته بیماری‌ هایی است که در صورت عدم رسیدگی با پیشرفت مواجه شده و عواقب و عوارض زیادی در پی دارد، اما متخصصان در اولین قدم سعی دارند با مصرف دارو خطر ابتلا به سکته مغزی و حتی تشنج را کاهش دهند.

داروهای حاوی رقیق کننده خون برای بیماران مبتلا به مویامویا مناسب است و می‌ توانند با جلوگیری از سکته‌ های مغزی سلامت این عضو مهم را حفظ کنند.

از طرفی متخصصان مسدود کننده‌ های کانال کلسیم را برای بیماران گزینه مناسبی دانسته و می‌ دانند که این نوع دارو می‌ تواند علائم سردرد را بهبود ببخشد و احتمال بروز حملات ایسکمیک گذرا را کمتر می‌ کند.

مطالعه بیشتر:  ورتبروپلاستی چیست؟

از طرف دیگر متخصصان داروهای ضد تشنج را برای تمامی افراد مبتلا به سندروم مویا مویا مناسب می‌ دانند اما در کنار دارو درمانی انجام عمل جراحی به منظور تجدید عروق نیز روشی مناسب و کاربردی است.

متخصصان اگر متوجه کمتر شدن جریان خون در این محدوده شوند می‌ توانند با تجدید عروق شریان‌ های مسدود شده را دور زده به عملکرد بهتر مغز کمک می‌ کنند.

اما در کنار سایر روش‌ های درمانی اگر قبل از درمان افراد با سکته مغزی مواجه شوند و عملکرد بخشی از بدن مختل شود می‌ توانند ضمن درمان‌ های تخصصی با انجام فیزیوتراپی به بازسازی بخش‌ های آسیب دیده کمک کنند.

نکات تکمیلی در خصوص سندروم مویا مویا

شاید برایتان جالب باشد بدانید که عموماً بیماری مویامویا برای زنان بیش از مردان اتفاق می‌ افتد و افراد جوان‌ تر در حدود سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به این عارضه مبتلا میشوند هر چند که سندروم مویا مویا در کودکان نیز دیده میشود.

اما مهم است بدانید که این عارضه از زمانی که در بدن پدیدار میشود خیلی سریع شروع به پیشرفت کرده و عواقب و عوارض زیاد و گاهاً جبران ناپذیر را از خود به جای می‌گذارد، به همین دلیل است که متخصصان به محض مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی سایر روش‌ های تشخیصی پیشرفته را انجام داده و از افراد می‌ خواهند که برای مراقبت از بیشتر خود نسبت به این حالات متفاوت هوشیار باشند زیرا اگر آسیب دیدگی وسعت پیدا کند متخصصان توانایی درمان‌ های قطعی را نداشته و ممکن است سایر روش‌ های درمانی برای همه بیماران با پاسخ مثبت همراه نباشد.