دلایل درد بالای کمر

دلایل ایجاد درد بالای کمر احساس درد در نواحی مختلف کمر مسئله مهمی است که حتماً باید به آن توجه شود گاهی اوقات این دردها با اصلاح وضعیت بدن قابل بهبود است و در موارد دیگر می‌ تواند نشان دهنده آسیب‌ های داخلی و البته مهم باشد. اما زمانی که قسمت بالای کمر با درد […]

دلایل ایجاد درد بالای کمر

اما زمانی که قسمت بالای کمر با درد مواجه میشود ممکن است به خاطر تحریک عضلات و یا بافت‌ های نرم رخ دهد، اما متخصصان معتقدند که آسیب‌ های ناگهانی، تصادفات و ضربات شدیدی که به گردن وارد میشود می‌ تواند باعث ایجاد درد در قسمت بالایی کمر شود.

تمامی بخش‌ های بدن از جمله عضلات، رباط ها و تاندوم‌ ها همگی نقش مهمی در سیستم حرکتی بدن ایفا می‌ کنند، زمانی که یک عضله یا رباط در قسمت بالایی کمر دچار کشیدگی شود قطعاً دردی را در این محدوده حس کرده که هنگام حرکت بیش از هر زمان دیگری محدودیت آفرین خواهد شد.

به یاد داشته باشید که قرار گرفتن کمر در وضعیت نامناسب برای مدت طولانی نهایتاً به دردهای پیوسته ختم میشود، البته اگر عضلات کمر ضعیف باشند احتمال درد کمر به ویژه در قسمت فوقانی آن وجود دارد.

بسیاری از افراد ضمن استفاده از سیستم‌ های کامپیوتری و برای نشستن‌ های طولانی مدت پشت میز درد بالای کمر را متحمل میشوند، البته حمل کوله پشتی‌ های سنگین و جابجایی اجسام به طور پیوسته می‌ تواند باعث درد کمر شود.

گاهی اوقات برخی از بیماری‌ ها مانند پوکی استخوان، آرتروز یا تنگی کانال نخاعی عاملی برای درد کمر به ویژه در قسمت بالایی آن است، البته اگر دیسک‌ ها در این محدوده آسیب دیده یا در رفته باشند درد شدیدی را متحمل شده و گاهاً بر اثر روماتیسم ستون فقرات بیماران درد بالای کمر را در حد شدید متحمل خواهند شد.

مطالعه بیشتر:  شکستگی مهره‌های کمر

دردی که بالای کمر اتفاق می‌ افتد دلایل متفاوتی دارد، گاهی اوقات آسیب دیدگی تنها مربوط به سیستم اسکلتی و حرکتی بدن است و در مواردی ممکن است بیماری کیسه صفرا و گاهاً سرطان و عفونت باعث ایجاد درد در این محدوده شود، در هر صورت درد ناحیه کمر به ویژه قسمت بالایی آن را باید جدی دانسته و برای بررسی و درمان آن سریع تر اقدام نمایید.

راه‌ های تشخیص علت درد بالای کمر

دردی که در قسمت بالایی کمر اتفاق می‌ افتد محدودیت آفرین است و متخصصان می‌ توانند با سایر روش‌ های تشخیصی منطقه مورد نظر را دقیق‌ تر بررسی کرده تا علت آسیب را سریع شناسایی کنند، به این واسطه درمان مناسب انجام میشود و افراد از این دردها رها خواهند شد.

روش اول برای بررسی درد پیش آمده معاینات فیزیکی است، اما متخصصان با این روش تا حدودی متوجه علت آسیب خواهند شد اما فرایندهای تخصصی‌ تر مانند تصویربرداری به تشخیص دقیق‌ تر پزشک کمک خواهند کرد.

متخصصان به واسطه اشعه ایکس می‌ توانند تصاویری از محدوده مورد نظر دریافت کرده و اگر شکستگی یا آرتروزی در مهره‌ های بالایی کمر اتفاق افتاده باشد قابل تشخیص است.

اگر متخصصان بخواهند بافت نرم بدن را بررسی کنند و تصاویر دقیق را از این محدوده دریافت نمایند نیاز است که شرایط برای انجام ام آر آی یا سی تی اسکن فراهم شود، متخصصان با انجام ام آر آی و سیتی اسکن می‌ توانند مشکلاتی همچون فتق دیسک، آسیب‌ های ماهیچه‌ ای، بافت‌ ها، تاندوم‌ ها، اعصاب و رگ‌ های خونی را تشخیص دهند.

اما اگر پزشک به وجود عفونت در این محدوده مشکوک شود با انجام آزمایش خون می‌ تواند فاکتورهای مهم را بررسی کرده و نتایج خوبی به دست می‌ آید، اگر پزشک متوجه برآمدگی‌ های شدید در قسمت استخوانی شود و به وجود تومورهای استخوانی مشکوک شود و یا مشکل پیش آمده را ناشی از پوکی و استخوان بداند می‌ تواند با اسکن استخوان بخش مورد نظر را دقیق‌تر بررسی کند.

مطالعه بیشتر:  عمل بسته دیسک کمر

درمان درد بالای کمر

زمانی که افراد با درد کمر مواجه میشوند با محدودیت‌ های فراوان رو به رو شده و به دنبال روش‌ های قطعی و فوری هستند تا از این عارضه رها شوند.

متخصصان برتر در کنار مراقبت‌ های خانگی درمان‌ های تخصصی را آغاز کرده تا سریع‌ تر به نتیجه مطلوب برسند، البته همه افراد با وجود درد در بخش‌ های مختلف کمر موظف به استراحت بیشتر هستند و باید حجم فعالیت‌ های روزانه خود را تا حد ممکن کاهش دهند.

البته افراد برای تقویت بهتر عضلات بهتر است که روزانه پیاده‌ روی در سطح صاف را داشته باشند تا به مرور زمان با ضعف‌ های عضلانی مواجه نشوند.

اولین راه برای کنترل درد کمر مصرف دارو است، متخصصان انواع داروها را برای تسکین درد تجویز کرده و مکمل‌ های کاربردی که به حفظ سلامت استخوان‌ ها کمک می‌ کند را نیز برای بیماران در نظر می‌ گیرند، بهترین مسکن برای تسکین درد کمر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن است.

اگر آسیب دیدگی مربوط به عضلات کمر باشد داروهای شل کننده عضلانی نیز می‌ توانند برای بیماران مناسب باشند، البته این داروها عوارض همچون سرگیجه و خواب آلودگی را در پی دارد و باید با احتیاط بیشتر از آنها استفاده نمایید.

متخصصان در مراحلی برای تسکین درد کمر که به واسطه مسکن‌ های معمولی کنترل نمیشود داروهای تسکین دهنده با دوز بالاتر را مناسب می‌ دانند، داروهای ضد التهابی قوی با نام کورتیزون برای این بیماران مناسب است و همراه با داروی بی‌ حس کننده به نخاع تزریق میشود و التهاب اطراف ریشه‌ های عصبی را کاهش می‌ دهد.

مطالعه بیشتر:  سندروم کوشینگ

یکی دیگر از روش‌ های دارویی برای کنترل درد ناحیه کمر تزریق استروئید اپیدورال است، متخصصان داروهای استروئیدی را به همراه بی حس کننده به نزدیکی نخاع یا ریشه عصبی تزریق کرده و این دارو خیلی سریع و فوری با کاهش التهابات پیش آمده درد را تسکین می‌ دهد.

در مواردی متخصصان استفاده از مسکن های موضعی را مناسب دانسته که به صورت پماد، کرم یا برچسب مورد استفاده قرار می‌ گیرند، همواره به خاطر داشته باشید که در کنار دارو درمانی فیزیوتراپی نیز برای تسکین درد کمر مناسب است، با انجام فیزیوتراپی انعطاف پذیری و قدرت عضلات بیشتر شده و با انجام تمرینات ورزشی می‌ توانید به تسکین درد و بهبود اوضاع کمک کنید.

متخصصان انجام حرکات اصلاحی برای کمر را مناسب دانسته و اگر به طور پیوسته ورزش‌ های مخصوص را انجام دهید نیازی به درمان‌ های پرتهاجم نخواهید داشت.

اگر تمامی روش‌ های گفته شده به نتیجه مناسب نرسد و آسیب دیدگی بیش از حد باشد متخصصان با انجام جراحی سعی دارند اصلاحات لازم را بر محدوده آسیب دیده اعمال نمایند، گاهی آسیب دیدگی در ناحیه کمر آنقدر وسیع و جدی است که با انجام دارو درمانی یا فیزیوتراپی بهبود پیدا نمی‌ کند و متخصصان برای آزاد کردن عصبی که در دام افتاده و یا تنگ شدن ستون فقرات و فتق دیسک تنها می‌ توانند از روش جراحی استفاده کنند.

به یاد داشته باشید که در کنار درمان‌ های تخصصی مراقبت‌ های خانگی نیز به تسکین درد قسمت بالایی کمر کمک می‌ کند، شما می‌ توانید برای کاهش التهابات از کمپرس گرم و یا یخ درمانی استفاده کنید و با انجام تمرینات ساده جهت تقویت عضلات کمر خیلی زود به نتایج مناسب دست خواهید یافت.

حفظ تناسب اندام و کاهش وزن با روش‌ های صحیح به سلامت ناحیه کمر کمک می‌ کند، از طرفی با ترک سیگار نیز می‌ توانید به درمان سریع تر درد کمر کمک کنید.