درمان بدون جراحی دیسک

مهمترین علل ابتلا به دیسک یکی از بیماری‌ های شایع که بسیاری از افراد با افزایش سن تجربه می‌ کنند دیسک کمر است. دیسک کمر از آن دسته اختلالاتی است که احتمالاً افراد در صورت عدم مراقبت در سنین جوانی با افزایش سن آن را تجربه می‌ کنند و می‌ تواند محدودیت‌ های حرکتی وسیع […]

مهمترین علل ابتلا به دیسک

دیسک کمر از آن دسته اختلالاتی است که احتمالاً افراد در صورت عدم مراقبت در سنین جوانی با افزایش سن آن را تجربه می‌ کنند و می‌ تواند محدودیت‌ های حرکتی وسیع و البته درد فراوان را به همراه آورد.

یکی از مهمترین دلایل ابتلا به دیسک افزایش وزن است، زمانی که افراد محدوده وزنی خود را در حد نرمال قرار نداده و bmi آنها بیش از حد معمول باشد احتمالاً در سنین بالاتر با دیسک مواجه شده و محدودیت‌ ها و آسیب‌ های زیاد را تجربه خواهند کرد.

همچنین ایستادن‌ های طولانی مدت یا نشستن برای مدت زمان زیاد در حالت نامناسب می‌ تواند علت ابتلا به دیسک باشد.

حتماً شما هم کسانی را دیده‌ اید که در پی بلند کردن اجسام سنگین در حالات نامناسب درد شدید را در کمر احساس کرده و پس از آن متوجه آسیب دیدگی دیسک‌ ها شده‌ اند.

فراموش نکنید که آسیب دیدگی دیسک‌ ها می‌ تواند اختلالات وسیعی را برای بدن به وجود آورد و قطعاً بخش‌ های مجاور نیز تحت تاثیر عملکرد نامناسب دیسک آسیب دیده قرار خواهند گرفت.

اما افرادی که به واسطه شغل خود لرزش دائمی بدن را تجربه می‌ کنند احتمالاً در مواجهه با دیسک قرار خواهند گرفت به عنوان مثال کسانی که در طی روز برای ساعات طولانی از وسایل خاص مانند تراکتور استفاده می‌ کنند به واسطه لرزش کل بدن ممکن است در سنین بالاتر به دیسک مبتلا شوند.

اما فراموش نکنید، فعالیت های ورزش‌ که افراد انجام می‌ دهند در صورت ناآگاهی و ایجاد فشارهای سنگین به بدن ممکن است به دیسک ختم شود.

برخی از ورزشکارانی که فوتبال، کشتی یا ورزش‌ های رزمی انجام می‌ دهند در پی حرکات ناگهانی یا بلند کردن اجسام سنگین شانس آسیب دیدگی دیسک را بیش از دیگران خواهند داشت.

شایع‌ ترین علائم دیسک کمر را بشناسید؟

بسیاری از کسانی که به دیسک کمر مبتلا هستند اغلب علائم و نشانه‌ های یکسانی تجربه می‌ کنند اما بر اساس شدت آسیب این علائم متغیر بوده و برای برخی خفیف و برخی دیگر شدیدتر است.

شایع‌ ترین علائم آسیب دیدگی دیسک دردهای شدیدی است که در نواحی مختلف کمر احساس می شود همچنین ممکن است سوزش، بی‌ حسی و ضعف شدید عضلات اتفاق افتاده و عملکرد طبیعی بدن را مختل می‌ کند.

آسیب دیدگی دیسک به مرور زمان باعث می شود تا افراد در حالات مختلف خواب رفتگی پا را تجربه کنند که اغلب با گزگز‌های شدید همراه است و به دلیل تحریک ریشه عصب چنین اتفاقی رخ می‌ دهد.

همچنین ممکن است کسانی که به دیسک کمر مبتلا هستند درد شدید عصب سیاتیک را احساس کرده که از قسمت باسن تا ساق پا حس می شود.

از دیگر علائم دیسک می توان باید به مورمور شدن یا بی‌ حسی ساق پا و باسن اشاره کرد، این افراد به مرور زمان گرفتگی و ناتوانی زیادی را در پا احساس کرده که این عارضه در قسمت پشتی زانو بیش از دیگر نقاط احساس می شود.

اگر دیسک‌ های آسیب دیده سریع‌ تر درمان نشوند به مرور زمان ضعف در ناحیه کمر و شکم اتفاق افتاده که البته همراه با درد بسیار زیاد خواهد بود، به مرور زمان افراد کنترل روده و مثانه را از دست داده و با مشکلاتی از جمله بی‌ اختیاری ادراری مواجه می شوند.

راه های تشخیص دیسک

آسیب دیدگی در ناحیه دیسک‌ ها اغلب با درد و محدودیت‌ های حرکتی همراه است اما زمانی که افراد با این نوع اختلالات به پزشک مراجعه می‌ کنند متخصصان برای بررسی دقیق‌ تر آسیب و انجام روش‌ های درمانی مختلف از راه‌ های تشخیصی استفاده می‌ کنند تا علت و شدت مشکل پیش آمده را دقیق‌ تر بررسی نمایند.

اولین راه برای تشخیص دیسک‌ های آسیب دیده معاینات فیزیکی است، البته متخصصان در این مرحله نمی‌ توانند با جزئیات بیشتر محل مورد نظر را بررسی کنند و نیاز است که به واسطه اشعه ایکس تصویربرداری از بخش آسیب دیده انجام پذیرد تا علت درد کمر مشخص شود.

با استفاده از اشعه ایکس پزشک می‌ تواند هرگونه عفونت، تومور یا انحراف در ستون فقرات را بررسی کرده و اگر شکستگی اتفاق افتاده باشد مشخص خواهد شد.

روش دیگر برای تشخیص و بررسی آسیب دیدگی دیسک‌ ها سی تی اسکن نام دارد، پزشکان می‌ توانند با استفاده از سی تی اسکن عکس‌ های دقیق‌ تری را از محل آسیب دیده دریافت کرده و ساختار ستون فقرات و حتی اطراف آن را ارزیابی خواهند کرد.

مطالعه بیشتر:  انواع بیماری دیستونی

روش دیگر و البته موثر ام آر آی است که برای تشخیص هرگونه آسیب‌ های کوچک و پنهان در ستون فقرات نیز کارایی دارد، به واسطه انجام ام آر آی پزشک می‌ تواند علاوه بر بخش‌ های استخوانی بافت‌ های حساس‌ تر و نرم اطراف ستون فقرات را ارزیابی کرده و اختلالات و آسیب‌ ها به این واسطه مشخص می شود.

میوگرام روش دیگری است که برای بررسی ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌ گیرد، برای انجام میوگرام پزشک یک ماده رنگی به درون ستون فقرات تزریق کرده و به این واسطه می‌ توانند هرگونه بیرون زدگی دیسک‌ ها و فشاری که بر روی نخاعی یا اعصاب ستون فقرات وارد می شود را بررسی نمایند.

اما در مواردی بر اساس وضعیت بیماران پزشک تست نوار عصب و عضله را مناسب دانسته و آن را راهی موثر برای تشخیص دیسک کمر می‌ دانند.

درمان دیسک کمر بدون جراحی

اگر همه افراد نسبت به آسیب‌ ها و بیماری‌ های جسمانی آگاه و هوشیار باشند و در مراحل اولیه برای درمان و کنترل آسیب به پزشک مراجعه کنند، قطعاً نیازی به روش‌ های درمانی پرتهاجم مثل جراحی نخواهند داشت و قطعاً اختلالات بدون نیاز به جراحی و با مصرف دارو و مراقبت بیشتر بهبود پیدا می‌ کند.

اغلب کسانی که به دیسک مبتلا هستند به دنبال درمان‌ های تخصصی اما آسان هستند تا بتوانند با کمترین میزان عوارض و جراحات دیسک کمر را درمان کنند.

زمانی که با پزشک در اینباره مشورت می‌ کنید متخصصان استراحت بیشتر را روشی موثر برای بهبود دیسک کمر می‌ دانند.

آنها معتقدند که افراد باید در پوزیشن مناسب مدت زمان بیشتری را به استراحت اختصاص داده و نباید هنگام ایستادن و نشستن در حالتی قرار بگیرند که فشار مضاعف به دیسک آسیب دیده وارد شود.

یکی از مهمترین مراقبت‌ هایی که برای بهبود دیسک آسیب دیده انجام می شود این است که افراد هنگام خوابیدن به پهلو قرار گرفته و بین زانوی خود یک بالش کوچک قرار دهند

فراموش نکنید که این افراد نباید به هیچ عنوان تخت یا اصطلاحا طاق باز بخوابند و در صورت قرار گرفتن در این حالت مهم است که حتماً یک بالش در زیر زانو قرار دهند تا کمر کاملاً تخت بر روی تشک قرار بگیرد.

یکی دیگر از مراقبت‌ های خانگی برای کنترل درد دیسک‌ های آسیب دیده و نهایتاً درمان آن قدم زدن و راه رفتن است، افراد می‌ توانند در محیط خانه نیز این اقدام را انجام داده و داشتن فعالیت مرتب و البته با فشار کنترل شده برای بهبود دیسک‌ ها مناسب است.

مطالعه بیشتر:  تومور عصب شنوایی

افرادی که به دیسک مبتلا هستند باید هر دو یا سه ساعت یکبار به مدت ۲۰ دقیقه بر روی سطح صاف قدم زده و نباید به هیچ عنوان از پله یا سطح شیبدار استفاده کنند.

اگر در پی آسیب دیدگی دیسک‌ ها درد زیادی را در کمر احساس می‌ کنید مجاز به مصرف مسکن‌ های تجویزی از طرف پزشک هستید اما این مسکن‌ ها باید در زمان بندی منظم استفاده شوند تا تاثیر مناسب را بر بخش‌ های آسیب دیده اعمال کنند.

فراموش نکنید که داشتن خواب کافی بین ۷ تا ۹ ساعت در شبانه روز برای بهبود وضعیت بدن الزامی است.

از دیگر روش‌ های موثر برای درمان دیسک کمر بدون جراحی باید به گرم نگه داشتن بدن اشاره کرد، گرم کردن بخش آسیب دیده باعث کاهش درد و التهاب شده و روند درمان را برای افراد آسان‌ تر می‌ کند.

انجام مدیتیشن می‌ تواند برای افراد مناسب باشد و با از بین رفتن استرس‌ ها و تنش‌ های روزانه دردهای پیش آمده هم تسکین پیدا می‌ کند.

در مواردی پزشکان برای درمان دیسک کمر در منزل انجام ماساژ درمانی، طب سوزنی یا روغن تراپی را مناسب می‌ دانند، اگر طب سوزنی و ماساژ با اعمال فشار مناسب انجام شود، به مرور زمان دردهای مزمن را تسکین داده و برای بهبود وضعیت دیسک‌ ها موثر خواهد بود.

همواره توصیه می شود تا تمامی کسانی که به دیسک کمر مبتلا هستند رژیم غذایی ضد التهاب را در پیش گرفته و همواره از چربی‌ های سالم مانند روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنند.

ناگفته نماند که پروتئین‌ های بدون چربی مثل گوشت گوسفند و گوشت گاو و البته ماهی‌ های آزاد برای این افراد مناسب است همچنین بهتر است تا انواع مواد غذایی تخمیر شده مانند پروبیوتیک را مصرف کرده و تاثیرات مثبت و شگفت انگیز آن را بر بهبود آسیب دیدگی‌ های دیسک مشاهده نمایید.

البته استفاده از انواع کمربندهای طبی برای کسانی که جهت بهبود دیسک کمر نیازی به جراحی ندارند روش مناسب و موثری خواهد بود اغلب افراد می‌ توانند بدون انجام جراحی دیسک‌ های آسیب دیده را درمان کرده و شرایط جسمانی را با حالت طبیعی باز می گردانند.

4 پاسخ

1. از ابتدای درد دیسک می توان ورزش انجام داد، ابتدا بانظر متخصص طب فیزیکی، تنها حرکات کششی بسیار ملایم و انقباض خفیف و به تدریج ورزش ها پیشرفته تر می شود.

1. ورزش های آبی برای درمان دیسک کمر بسیار مفید می باشند.