درمان آسیب شبکه بازویی

آسیب شبکه بازویی چیست؟ شبکه عصبی براکیال یا شبکه عصب بازویی مجموعه‌ ای از عصب‌ های فعال و حساس است که پیام‌ ها را از طناب نخاعی به شانه، دست و بازو ارسال می‌ کند. آسیب شبکه بازویی زمانی اتفاق می‌ افتد که این عصب‌ ها کشیده شده و یا فشرده شوند و از طرفی […]

آسیب شبکه بازویی چیست؟

آسیب شبکه بازویی زمانی اتفاق می‌ افتد که این عصب‌ ها کشیده شده و یا فشرده شوند و از طرفی پاره شدن آنها و جدا شدن از طناب نخاع عواقب عوارض زیادی داشته و عملکرد این عضو مهم را مختل می‌ کند.

ممکن است افراد به ویژه ورزشکاران در پی کشیدگی اعصاب اندام فوقانی و هنگام انجام سایر فعالیت‌ های ورزشی و یا تصادفات و سایر حوادث با این اختلال مواجه شوند، گاهاً آسیب دیدگی شبکه بازویی آنقدر وسیع است که برای ترمیم و درمان آن نیاز به انجام جراحی خواهد بود.

متخصصان با توجه به وضعیت بیماران درد ایجاد شده بر اثر آسیب شبکه بازویی را متغیر می‌ دانند، اگر آسیب دیدگی بسیار شدید باشد این دردها عموماً با شدت زیاد اتفاق افتاده و به نوعی می‌ توان درد را فلج کننده خواند.

اما زمانی که شبکه بازویی آسیب می‌ بیند افراد با احساس له شدن شدید یا سوزش دائمی مواجه شده که حتی ممکن است روند ترمیم و درمان آن سال‌ ها زمان ببرد.

حال که با اهمیت حفظ سلامت شبکه بازویی آشنا شده‌ اید مهم است که علائم آسیب در این محدوده را دانسته و برای رفع و درمان سریع این اختلالات باید به متخصصین مربوطه مراجعه کنید.

آسیب دیدگی شبکه بازویی مسئله‌ ای نیست که بتوانید به سادگی از کنار آن عبور کنید و مهم است که سریعاً اقدامات لازم برای کمتر کردن آسیب‌ ها و کنترل مشکلات احتمالی انجام پذیرد.

علائم آسیب دیدگی شبکه بازویی

آسیب دیدگی عضلات و عصب‌ های بازویی برای هر فرد متفاوت است، هر چقدر که شدت آسیب بیشتر باشد دردها با شدت بالاتر رخ داده و برای مدت بیشتر ادامه پیدا می‌ کنند.

مطالعه بیشتر:  متاستاز سرطان ریه

اما متخصصان مهمترین علائم صدمات شدید به شبکه بازویی را بی‌ حسی و ضعف در بازوها می‌ دانند، حتی ممکن است افراد این دردها را به یک شوک الکتریکی تشبیه کرده و هنگام تکان دادن دست این سوزش‌ ها شدت می‌ یابد.

اما اگر آسیب دیدگی شبکه بازویی آنقدر شدید باشد که موجب پارگی و از هم گسیختگی عصب‌ ها شود قطعاً علائم و نشانه‌ ها با شدت بیشتر تجربه می‌ گردد.

این افراد در چنین موقعیتی به طور کامل توانایی خود را برای تکان دادن دست، بازو و شانه از دست داده و نمی‌ توانند کوچک ترین حرکتی داشته باشند، از طرفی این دردها هر لحظه شدت پیدا کرده و حتی ممکن است مصرف انواع مسکن به تسکین این دردهای پیوسته کمک نکند.

عوارض ناشی از آسیب شبکه بازویی

آسیبی که به شبکه بازویی وارد میشود باید سریعاً درمان شده و هر چقدر هم که طول دوره درمان زیاد باشد باید تا آخرین مرحله تحت نظر متخصصان برتر این فرایند را سپری کنید.

آسیب دیدگی عصب بازویی هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان اتفاق می‌ افتد، مهم است که نسبت به آسیب‌ های دائمی آن هوشیار بوده تا با طی کردن دوره درمان با حساسیت بیشتر از عواقب و عوارض آن جلوگیری نمایید.

متخصصان معتقدند که در پی ایجاد آسیب شدید به شبکه اعصاب بازویی احتمال خشک شدن مفاصل وجود دارد، از آنجایی که در طی بهبود آسیب افراد کمتر از عضلات دست استفاده می‌ کنند به مرور زمان مفاصل خشک‌ تر شده و حرکت دست دشوار میشود.

نهایتاً مهم است که بعد از طی کردن دوره درمان و با تجویز پزشک چند جلسه پیوسته فیزیوتراپی انجام داده تا مفاصل و عضلات تقویت شوند.

از دیگر عوارض جانبی آسیب دیدگی شبکه بازویی باید به دردی اشاره کرد که ممکن است به صورت مزمن با افراد همراه باشد، این دردها نهایتاً بهبود پیدا می‌ کنند اما ممکن است تا چند سال ادامه داشته و نیاز به صبوری افراد و مراقبت بیشتر دارد.

مطالعه بیشتر:  شایع ترین علائم تومور مغزی

به یاد داشته باشید که بی‌ حسی دست یا بازو در پی آسیب دیدگی شبکه بازویی کاملاً شایع است و البته اگر صدمات بیش از حد باشد این بی‌ حسی‌ ها در بخش های وسیع تری حس میشود، بسیاری از افراد بعد از آسیب دیدگی عصب بازویی از آتروفی عضلات شاکی هستند، زمانی که این اتفاق رخ می‌ دهد عصب‌ ها به کندی ترمیم شده و ممکن است این فرایند حتی چند سال طول بکشد.

از آنجایی که کارایی عضلات تا حد زیادی کاهش می‌ یابد ممکن است آتروفی عضلانی را تجربه کرده که البته نیاز به درمان‌ های تخصصی و گاهاً فیزیوتراپی دارد، زمانی که آسیب دیدگی شبکه بازویی اتفاق می‌ افتد متخصصان بر اساس میزان آسیب و شرایط جسمانی افراد و البته سن و سایر بیماری‌ ها به افراد خواهند گفت که روند درمان تا چه حد موفق است.

ممکن است برخی از افراد به دلیل وضعیت جسمانی با ناتوانی‌ های دائمی مواجه شوند، ضعف‌ های شدید یا فلج شدن عضلات به صورت دائمی تجربه تلخی است که برای برخی از بیماران از این آسیب به جای می ماند.

چگونه می‌توان آسیب شبکه بازویی را تشخیص داد

اگر دردهای شدید در ناحیه پشت شانه تجربه می‌ کنید و پیش از آن حوادث مختلف را پشت سر گذاشته‌ اید حتماً به پزشک مراجعه کرده تا متخصصان با روش‌ های نوین و فرایندهای تشخیصی بتوانند آسیب‌ های احتمالی را بررسی کنند.

ساده‌ ترین و مهمترین راه برای ارزیابی عملکرد شانه و گردن اشعه ایکس است، به این واسطه تصویربرداری از تمامی بخش‌ ها انجام شده و اگر ترک خوردگی و یا آسیبی مربوط به شانه اتفاق افتاده باشد مشخص میشود.

مطالعه بیشتر:  بیوپسی یا نمونه برداری از تومور مغزی

روش دیگر برای تشخیص آسیب شبکه اعصاب بازویی الکترومیوگرافی است، متخصصان به واسطه سوزن الکترود از طریق پوست می‌ توانند وارد عضلات شده و تست فعالیت الکتریکی عضلات را در حالت انقباض و در حالت استراحت ارزیابی می‌ کنند.

اما به خاطر داشته باشید که مطالعه هدایت عصبی بخشی از الکترومیوگرافی است که می‌ تواند پزشک را در این زمینه آگاه سازد، سرعت هدایت عصبی ارزیابی میشود و پزشکان به این واسطه عملکرد عصب‌ ها را بررسی خواهند کرد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی که به واسطه امواج رادیویی قدرتمند انجام می‌ پذیرد تصاویری دقیق را در اختیار پزشک قرار داده و عموماً متخصصان به این واسطه تشخیص دقیق و بدون خطا خواهند داشت.

درمان آسیب شبکه بازویی

اگر متخصصان آسیب دیدگی شبکه بازویی را تایید کنند با توجه به شدت آسیب، سن مراجعین و سایر راه‌ های درمانی بهترین شیوه را انتخاب کرده تا هر چه سریع‌ تر به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.

متخصصان تلاش می‌ کنند که برای حفظ عملکرد عضلات و مفاصل و جلوگیری از کاهش دامنه حرکتی آنها فیزیوتراپی را در کنار سایر روش‌ های درمانی انجام دهند، اما اغلب متخصصان جراحی را یک روش مناسب برای بهبود آسیب شبکه بازویی می‌ دانند.

گاهی نیاز است که جراحی نورولیز انجام شود که شامل آزادسازی عصب از بافت اسکار است، اما روش دیگر پیوند عصب بوده که در صورت آسیب دیدگی‌ های شدید و پارگی اعصاب انجام می‌ پذیرد.

روش دیگر برای جراحی آسیب شبکه بازویی انتقال عصب نامیده میشود، وقتی ریشه عصب از طناب نخاعی پاره شده باشد جراحان عصب کم اهمیت‌ تری را که هنوز کار می‌ کند را به محل آسیب دیده انتقال داده و پیوند انجام میشود.

با این حال به یاد داشته باشید که در صورت درد گردن، ضعف در دست‌ ها و بازوها و همچنین مشکلات حرکتی در قسمت فوقانی بدن حتماً به پزشک اطلاع دهید تا چنین آسیب‌ هایی در مراحل اولیه درمان شوند، با این کار از آسیب‌ های بیشتر جلوگیری کرده و قطعاً نیازی به درمان‌ های سخت‌ تر و پیچیده‌ تر نخواهید داشت.