تومور اپاندیموما در کودکان

تومور اپاندیموما چیست؟ یکی از شایع‌ ترین تومورهای مغزی در کودکان را اپاندیموما نامگذاری می‌ کنند. این توده‌ های سلولی معمولاً در دیواره بطن‌ ها و یا نخاع دیده میشوند و باعث مسدود شدن جریان csf خواهد شد و به دنبال این آسیب افزایش فشار در داخل جمجمه احساس میشود. نکته مهمی که در مورد […]

تومور اپاندیموما چیست؟

یکی از شایع‌ ترین تومورهای مغزی در کودکان را اپاندیموما نامگذاری می‌ کنند.

نکته مهمی که در مورد سرطان اپاندیمومای باید بدانید این است که معمولاً این سلول‌ های سرطانی به دیگر بخش‌ های بدن سرایت نمی‌ کنند اما بیش از یک ناحیه از مغز یا ستون فقرات را درگیر خواهند کرد.

ممکن است کودکان پس از طی کردن دوره‌ های درمان مجدداً با عود بیماری مواجه شوند و نیاز است که درمان‌ های تخصصی تر و البته سخت‌ تر و طولانی انجام شود.

مهمترین علائم تومور اپاندیموما

رشد تومورهای سرطانی در بخش‌ های مختلف بدن علائم و نشانه‌ هایی دارد که با شناخت آنها می‌ توانید سریع‌ تر به عارضه پیش آمده پی ببرید.

از مهمترین علائم تومور آپاندیموما در کودکان باید به سردردهای پیوسته و تشنج اشاره کرد، البته در پی ابتلا به این تومور ضعف در بخش‌ های خاصی از بدن مانند اعصاب به وجود آمده و ممکن است سر کودکان در پی رشد این تومور کمی بزرگتر از حد طبیعی به نظر برسد.

اما اینکه تومور آپاندیموما در کدام قسمت از مغز، نخاع یا ستون فقرات رشد کند علائم متفاوتی خواهد داشت.

اگر تومور آپاندیموما در مغز رشد کند علاوه بر سردرد و تشنج ممکن است کودکان تعادل بدن را از دست بدهند.

همچنین به مرور زمان و با رشد تومور تاری دید برای کودک اتفاق افتاده و در کنار سرگیجه‌ های پیوسته با استفراغ مواجه میشوند، بروز حالت تهوع ضمن ابتلا به تومور آپاندیمومای مغزی کاملاً شایع است و این مسئله باعث از بین رفتن میل کودکان به انواع خوراکی‌ ها شده و بدن هر لحظه ضعیف‌ تر میشود.

مطالعه بیشتر:  ورزش مناسب انحراف ستون فقرات

اما مهمترین علائم افراد مبتلا به آپاندیمومای ستون فقرات درد کمر یا درد گردن است.

اگر این تومورها در بخش‌ های مختلف ستون فقرات رشد کنند و یا در ناحیه نخاع پدیدار شوند بی‌ حسی در بازوها به وجود آمده و ممکن است پا و عضلات آنگونه که باید عملکرد درستی نداشته باشند.

افراد مبتلا به آپاندیمومای ستون فقرات به مرور زمان مشکلات جنسی را تجربه کرده و بروز مشکلات ادراری و یا روده‌ ای کاملاً شایع است.

راه‌ های درمان تومور مغزی در کودکان

پس از تشخیص و اعلام قطعی ابتلای کودکان به تومورهای مغزی متخصصان بر اساس نوع تومور و محل قرارگیری آن و شدت عارضه بهترین شیوه درمانی را در پیش خواهند گرفت.

عموماً پزشک سعی دارد تا تومور مغزی را از بدن کودک خارج کرده و سپس روش‌ های درمانی را انجام خواهند داد تا بتوانند مغز را از این سلول‌ های مزاحم به طور کامل پاکسازی نمایند.

ابتدا متخصصان از داروهای ضد تشنج استفاده می‌ کنند تا مبادا مشکلی برای بخش‌ های مختلف مغز و عملکرد آن به وجود آید.

کودکان مبتلا به تومور مغزی ممکن است عملکرد طبیعی بخش‌ هایی از بدن را از دست داده و نیاز است که توانبخشی برای آنها انجام پذیرد.

در مواردی متخصصان استروئیدها را گزینه مناسبی برای درمان و رفع تومورهای مغزی می‌ دانند و معتقدند که در کنار سایر روش‌ های تخصصی مانند جراحی نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

اما نکته دیگری که همواره باید بدانید این است که برای درمان تومور مغزی کودکان پیوند مغز استخوان روشی مناسب است هر چند که ممکن است این شیوه درمانی کمی زمان بر و پرهزینه باشد اما برای حفظ سلامت کودکان انجام شده و روشی موثر می‌ باشد.

مطالعه بیشتر:  ورتبروپلاستی چیست؟

در کنار تمامی موارد گفته شده پزشک قبل یا بعد از انجام جراحی با توجه به نوع آسیب و عارضه پیش آمده شیمی درمانی را گزینه مناسبی برای کودکان می‌ دانند.

همچنین پس از آن پرتو درمانی و یا رادیوتراپی روند درمانی موثری بوده که اغلب متخصصان برای بهبود کودکان مبتلا به تومور مغزی اپاندیموما مناسب می‌ دانند.

در بین تمامی روش‌ های درمانی گفته شده پرتو درمانی و شیمی‌ درمانی شایع‌ ترین و پرکاربردترین روش برای درمان تومور مغزی کودکان است زیرا این فرایندهای تخصصی نتایج بسیار خوبی به همراه داشته و کمترین میزان عوارض را برای کودکان به همراه دارند.

عوارض ناشی از تومور مغزی کودکان

یکی از خطرناک‌ ترین بیماری‌ هایی که ممکن است افراد در سنین مختلف تجربه کنند تومورهای مغزی هستند که ممکن است در بخش‌ های حساسی از مغز شروع به رشد و تکثیر نمایند.

کودکان بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به تومور مغزی اپاندیموما قرار می‌ گیرند و این عارضه هم مانند دیگر بیماری‌ ها ممکن است علائم و نشانه‌ هایی داشته باشد.

به یاد داشته باشید که تومورهای مغزی عوارض زیادی به همراه دارند و در صورت عدم درمان می‌ توانند سلامت فرد را به خطر بیندازند.

از شایع‌ ترین عوارض تومورهای مغزی می‌ توان به از دست رفتن حس بویایی و شنوایی اشاره کرد هر چند که ممکن است این حالات به مرور زمان اتفاق بیفتد اما در نهایت سلامت جسمانی فرد را مختل کرده و این عوارض برای کودکان بسیار سخت و غیر قابل تحمل است.

این کودکان معمولاً خلق و خوی مناسبی نداشته و نمی‌ توانند حافظه خوبی داشته باشند و ممکن است حتی کوچک‌ ترین فعالیت‌ ها را سریعاً از یاد ببرند.

اما از دیگر عوارض شایع تومورهای مغزی باید به حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

حتی این کودکان در پی مصرف داروهای گوناگون نیز با این حالات مواجه میشوند و مشکلات زیادی را در خواب تجربه خواهند کرد.

مطالعه بیشتر:  درمان قطعی دیسک کمر با جراحی

این کودکان هرگز خواب با کیفیتی نداشته و ممکن است درد ناشی از تومور برای آنها قابل تحمل نباشد.

از دیگر عوارض این بیماری باید به خواب آلودگی پیوسته و خستگی شدید اشاره کرد.

این کودکان ممکن است در راه رفتن ناتوان شده و حتی نمی‌ توانند به تنهایی فعالیت‌ های روزانه خود را انجام دهند، ناگفته نماند که تمامی این عوارض در صورت عدم درمان به موقع تشدید میشوند و حتی ممکن است اثرگذاری دائمی بر جسم کودکان داشته باشند.

مهم است که به محض مشاهده علائم اولیه این بیماری سریعا به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات فوری و تخصصی برای پاکسازی بدن از سلول‌ های مزاحم انجام پذیرد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان اپاندیموما در کودکان

تحقیقات انجام شده نشان می‌ دهد که ابتلا کودکان به تومورهای مغزی به ویژه اپاندیوما جنبه ارثی و وراثتی دارد، اما علاوه بر این مورد عوامل محیطی نیز می‌ توانند بر بروز توده‌ های سرطانی در مغز، نخاع و یا ستون فقرات اثرگذار باشند.

تابش مستقیم نور خورشید و اشعه فرا بنفش یکی از مواردی است که می‌ تواند شانس ابتلا به تومور اپاندیموما را برای کودکان افزایش دهد، همچنین مجاورت با سموم زیست محیطی و تنفس زیاد هوای آلوده بر بروز این بیماری اثرگذار خواهد بود.

اما متخصصان توصیه می‌ کنند که در طی روز و برای قرار گرفتن در برابر اشعه آفتاب و حتی اشعه ساطع شده از سایر دستگاه‌ ها از محافظ‌ مناسب استفاده کنید، همچنین افراد می ‌توانند با مصرف انواع خوراکی‌ های ارگانیک و سالم به پیشگیری از ابتلا به تومورهای مغزی کمک کنند.

به یاد داشته باشید که مصرف برخی از انواع مواد خوراکی مانند مرکبات، زردچوبه، سبزی‌ های برگدار و حتی ماست و کلم بروکلی نه تنها برای افراد بزرگ سال بلکه برای کودکان نیز الزامی است.

اگر با مراقبت بیشتر از کودکان آنها را از محیط‌ های آلوده دور نگه دارید هرگز چنین آسیب‌ هایی را تجربه نکرده و همواره در سلامت کامل روند رشد خود را سپری خواهند کرد.