جراحی تومور های نخاعی

شایع‌ ترین علائم تومورهای نخاعی با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه تومورهای نخاعی محققان به این مسئله دست یافته‌ اند که رشد تومورهای نخاعی اغلب به کندی پیش رفته و همین مسئله باعث می شود تا بیماران در طی ماه‌ ها متوجه این اختلال خطرناک نشوند. اما زمانی که تومور نخاعی شکل می‌ […]

شایع‌ ترین علائم تومورهای نخاعی

اما زمانی که تومور نخاعی شکل می‌ گیرد افراد ممکن است در قسمت میانی و پایینی کمر دردهای شدیدی را تجربه کنند که اغلب این علائم برای تومورهای بدخیم و خوشخیم یکسان است، این نوع دردها معمولاً در پی فعالیت‌ های بدنی شدید اتفاق نمی‌ افتد بلکه بی‌ دلیل و حتی در زمان استراحت نیز شروع شده و ممکن است فرد را از تحرک باز دارد.

با این حال با توجه به محل قرارگیری تومور در بخش‌ های مختلف نخاع افراد علائم متفاوتی را تجربه می‌ کنند اما مشکلاتی از جمله درد در محل تومور کاملاً شایع است و به دلیل رشد بیشتر این توده‌ های سلولی فشاری که به نخاع و بخش‌ های مجاور وارد می شود علت درد خواهد بود.

افراد مبتلا به تومورهای نخاعی اغلب درد را در قسمت‌ های دیگر بدن تجربه کرده و در کنترل عملکرد روده و مثانه ناتوان خواهند شد، این افراد به مرور زمان تعادل بدن را از دست داده و حتی ممکن است هنگام راه رفتن زمین خورده و تعادل خود را از دست بدهند.

اغلب کسانی که به این بیماری مبتلا هستند کمردرد را هنگام شب با شدت بیشتری تجربه می‌ کنند و ممکن است حتی انواع مسکن برای تسکین درد آنها کارساز نباشد.

تشخیص تومورهای نخاعی

زمانی که افراد با علائم تومور نخاعی به پزشک مراجعه می‌ کنند متخصصان از روی شواهد و حالاتی که برای بیمار اتفاق می‌ افتد متوجه نوع بیماری خواهند شد.

اما برای کسب اطلاعات دقیق‌ تر در مورد این عارضه نیاز است که از روش‌ های تشخیصی نوین و دقیق استفاده کنند، در این مرحله از درمان متخصصان با انجام ام آر آی می‌ توانند ستون فقرات، نخاع و اعصاب مجاور آن را بررسی کرده و اگر تومور یا بافت‌ های غیر طبیعی در این محدوده وجود داشته باشد مشخص می  شود.

مطالعه بیشتر:  انواع بیماری دیستونی

برای انجام ام آر آی یک ماده با نام حاجب مورد استفاده قرار می‌ گیرد که برای تشخیص بافت‌ ها و ساختارهای غیر طبیعی مناسب و موثر خواهد بود.

روش دیگر برای تشخیص تومورهای نخاعی تومورگرافی کامپیوتری است که برای انجام این روش از یک پرتو باریک جهت تابش به ستون فقرات استفاده می شود، با انجام تومورگرافی کامپیوتری هرگونه تغییرات غیر طبیعی در کانال نخاع مشاهده می شود و برای تشخیص تومور در این محدوده از بدن کاربرد شایانی دارد.

اما در مواردی نیاز است که پزشکان برای داشتن تشخیص دقیق‌ تر و بررسی تومورهای احتمالی با جزئیات بیشتر بیوپسی را انجام دهند، نمونه برداری از بافت‌ های آسیب دیده کمک می‌ کند تا پزشک تشخیص دقیقی داشته و در این صورت درمان‌ های تخصصی با تاثیرگذاری بیشتر انجام می‌ پذیرد.

درمان تومورهای نخاعی

زمانی که پزشکان وجود تومور در بخش نخاعی را به طور قطعی تشخیص می‌ دهند از بیماران می‌ خواهند که هر چه سریع تر تحت درمان قرار گرفته تا در مرحله اول رشد و تکثیر تومورها را متوقف کنند و نهایتاً برای خارج کردن آنها اقدامات لازم انجام می‌ پذیرد.

برای بیماران با توجه به وضعیت جسمانی که دارند و البته نوع و اندازه تومور و محل قرارگیری آن سایر روش‌ های درمانی از جمله پرتو درمانی، شیمی درمانی و حتی جراحی انجام می‌ پذیرد، پزشکان جراحی تومورهای نخاعی را به منظور کاهش فشار وارده بر نخاع و اعصاب انجام داده و سعی دارند تا حد ممکن از سلامت و وضعیت نخاع مراقبت کنند.

سایر روش‌ های درمانی اغلب نیازی به مراقبت خاصی ندارند، اما اگر به تشخیص پزشک فرد تحت جراحی قرار بگیرد برای خارج کردن تومورهای نخاعی اغلب روش درمانی موفقی خواهد بود اما بیماران باید تحت مراقبت قرار گرفته تا مبادا با عوارض احتمالی جراحی مواجه شوند.

مطالعه بیشتر:  آرتروز ستون فقرات چیست؟

برای انجام جراحی تومور نخاعی بیماران باید در شرایط جسمانی کاملاً ایده‌ آل باشند، پیش از عمل آزمایش خون، انواع تصویربرداری و بررسی‌ های جزئی توسط پزشک انجام شده و جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می‌ پذیرد.

متخصصان از پیشرفته‌ ترین تجهیزات برای جراحی تومورهای نخاعی استفاده می‌ کنند تا بتوانند هر چه سریع تر و با دقت بیشتر و آسیب‌ های کمتر تومور ایجاد شده در بافت نخاع را خارج نمایند.

در طی انجام جراحی پزشکان از عصب‌ ها و بافت‌ های مجاور مراقبت می‌ کنند تا مبادا مشکلات حرکتی و دیگر آسیب‌ های طولانی مدت را برای بیماران به همراه آورد.

عوارض جراحی تومورهای نخاعی

انجام جراحی در بخش‌ های مختلف بدن مستلزم مراقبت بیشتر بوده و تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده نباید برای انجام فعالیت‌ های تایید نشده از طرف پزشک اقدام کنید.

بیمارانی تحت جراحی قرار می‌ گیرند به ویژه کسانی که جراحی نخاعی انجام می‌ دهند مهم است که تحت نظر پزشک قرار گرفته و بعد از جراحی هرگونه توصیه که توسط پزشک به آنها ارائه می شود را با جزئیات کامل انجام دهند.

بعد از جراحی تومورهای نخاعی احتمال بروز عفونت یا خونریزی در محل زخم وجود دارد، همچنین خطر لخته شدن خون و آمبولی نیز وجود داشته و احتمال آسیب رسیدن به ساختارهای نخاعی نیز قوت می‌ یابد.

در چنین شرایطی پزشکان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا افراد از عوارض جراحی دور بمانند، اما این آسیب‌ ها کاملاً شایع بوده و احتمالاً افراد در کوتاه مدت با این مشکلات مواجه شوند.

از دیگر عوارض شایع جراحی تومورهای نخاعی باید به مشکلات حسی و حرکتی اشاره کرد، در مواردی افراد با ضعف عضلانی شدید مواجه شده و در موارد نادر احتمال فلج شدن بخشی از سیستم حرکتی بدن وجود دارد.

مطالعه بیشتر:  درمان و جراحی اختلالات حرکتی

مراقبت‌ های بعد از جراحی تومور نخاعی

همه بیمارانی که عمل جراحی را جهت خارج کردن تومورهای نخاعی انجام می دهند باید مراقبت‌ های بعد از عمل را جدی دانسته و با حساسیت بیشتر از سلامت خود محافظت نمایند.

اگر بیماران داروهای تجویز شده توسط پزشک را در زمان بندی مناسب استفاده کنند نه تنها درد ناشی از جراحی کاهش پیدا می‌ کند بلکه احتمال رشد مجدد سلول‌ های سرطانی نیز کمتر شده و این عارضه به طور کامل درمان می شود.

اما همه بیماران بعد از جراحی تومور نخاعی ممکن است عوارض جانبی این روش درمانی را تجربه کنند اما می‌ توانند با مراقبت از سلامت بدن و محافظت از جای زخم از هرگونه عفونت و خونریزی محفوظ مانده و با انجام فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی وضعیت سیستم حرکتی و سلامت بدن به حالت قبل باز می‌ گردانند.

اگر بر اثر جراحی زخمی در سطح بدن وجود دارد همواره آن را خشک و تمیز نگه داشته و از هرگونه آلودگی محفوظ بدارید، در چنین شرایطی روند بهبود سریع‌ تر حاصل شده و مشکلات بعد از جراحی را متحمل نخواهید شد.

هزینه جراحی تومور نخاعی

همه بیمارانی که تحت جراحی تومور نخاعی قرار می‌ گیرند در مراحل مقدماتی با این مسئله مواجه هستند که چه مقدار هزینه را باید برای این شیوه درمانی پرداخت کنند.

یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر هزینه جراحی نوع عملی است که به انتخاب پزشک انجام می شود.

اینکه عمل باز، بسته یا به روش لاپاراسکوپی انجام شود به تشخیص پزشک بوده و هر چقدر که محل قرارگیری تومور حساس تر باشد احتمالاً افزایش مدت زمان جراحی هزینه بیشتری را برای بیماران در پی دارد.

اینکه بیماران از چه امکاناتی استفاده کنند نیز بر هزینه نهایی موثر است البته بیمارستان و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌ گیرد بر هزینه جراحی تاثیرگذار بوده و البته دستمزد پزشک نیز لحاظ می شود.

با تمام این تفاسیر باید بدانید که هزینه جراحی تومورهای نخاعی برای بیماران متغیر است و به فاکتورهای مختلف بستگی دارد.